Influencer Ne Demek? Nasıl Influencer Olunur?
Son zamanlarda birçok sosyal medya kanalında bazı insanların diğerlerine göre daha fazla ön planda olduğunu fark edebilirsiniz. Bu insanların yaptığı birçok şeyi sosyal medya kanalları aracılığıyla takip etmek de mümkündür. Sosyal medya kanalları aracılığıyla insanlara ulaşan; onlarla etkileşime geçerek hayatlarını, yaptıklarını, gittikleri etkinlikleri, kullandıkları ürünleri ve daha birçok şeyi paylaşan bu kişilere ise influencer denmektedir. Birçok farklı kategoride influencer olmak mümkündür. Temelde diğerlerini etkileyebilecek olumlu bir özelliğin olması beklenir. Tanıtılan ürünlerin, paylaşılan hayatın ya da yapılan şeylerin başkaları üzerinde bir etki bırakabilmesi, onların bu yapılanlara karşı sempati beslemesi influencer’ın görünürlüğünü artırdığı gibi daha hızlı yükselmesinde de önemli bir etkendir.
Bu yazı içinde influencerın ne olduğuna ve nasıl influencer olunabileceğine şu başlıklar çerçevesinde ulaşabileceksiniz:
- Influencer ne demek?
- Hangi kategorilerde influencer olunabilir?
- Nasıl influencer olunur? Aşamaları nelerdir?
- Influencer olduktan sonra nelere dikkat edilmelidir?
- Influencer olarak gelir elde edebilir misiniz?
Influencer Ne Demek?
Kelime olarak “etki eden” anlamına gelen influencer, kişilerin önünde kullanılabilen bir sıfat olarak öne çıkar. Influencerlar; gittikleri mekânları, hayatlarındaki gelişmeleri, kullandıkları ürünleri ya da görüştükleri kişileri diğerleriyle paylaşarak ön planda olur. Bu paylaşımlar genellikle her gün yapılır ve platform içinde aktif kalmak influencer olunabilmesinde oldukça önemlidir. Ayrıca aktif olunan sosyal medyaların araçlarını etkili bir şekilde kullanarak takipçilerle etkileşim içinde kalınır. Bilinen hâliyle genellikle hangi kanalda influencer olunmaya başlandıysa oradaki kitlenin diğer kanallara göre daha fazla olduğu göze çarpar.
Hangi kategorilerde influencer olunabilir?
Influencer olunarak sosyal medyalarda öne çıkılmak istendiğinde ilk olarak belli başlı kategorilerdeki aktiflik üzerine düşünülür. Bunların daha çok makyaj, giyim ya da mizah kategorileriyle sınırlı kalacağına dair inanç fazladır. Fakat influencer olmak yalnızca bu kategorilerle sınırlı değildir. Farklı alanlarda da etki yaratan kişi olmak mümkündür. Bunlardan birkaçını şu şekillerde düşünebilirsiniz:
- Kitap bloğu açarak influencerlık yapabilirsiniz. Okuduğunuz kitapları bu blog içinde tanıtarak, alıntılar paylaşarak ve diğerleriyle bunlar üzerine konuşup etkileşim kurarak bir yol benimsemeniz mümkündür.
- Film ve dizi sektöründe influencer olabilirsiniz. Film ve dizilerin ardı arkası kesilmez. Sürekli bir hareketlilik vardır. Yeni çıkan diziler ya da filmler üzerine sayısız içerik üretebilirsiniz. Üstelik bunları yapmaktan hoşlanıyorsanız sizin için hobi niteliği de taşır ve sürdürmekte güçlük çekmezsiniz.
- Yemek videolarının neredeyse hepsi sayısız izlenme alır. Bu alanda da aktif olarak paylaşım yapabilirsiniz. Kokteyller hazırlayabilir, yöresel yemekler yapabilir ya da Dünya mutfağından birçok farklı yemek deneyebilirsiniz.
- Ders çalışma blogları gençler arasında sıklıkla takip edilen bloglardır. Buralarda da influencerlık yapmanız mümkündür. Çalışma masanızı, çalıştığınız zaman dilimini ya da okuduğunuz bir kitabı paylaşarak etkileşime geçebilirsiniz. Özellikle sınav dönemleri içindeyseniz bu bloglar motive edici bir şeye de dönüşebilir.
- Mesleğinize dair bir blog da açabilirsiniz. Influencer olarak öne çıkarken bir yandan diğer insanlara hizmet ya da ürün satışı gerçekleştirerek gelir elde edebilirsiniz.
Nasıl Influencer Olunur?
Nasıl influencer olunacağı büyük ölçüde merak edilen bir konudur. Kişiler hangi alanda olmak istediklerinde, gün içinde ne kadar vakit ayıracaklarına ve ne paylaşacaklarına ilk aşamada karar veremeyebilir. Aktifliğin ve sürekliliğin çok önemli olduğu bu alanda bir kere başlandığında sürdürmek de bir o kadar önemlidir. Mükemmel bir süreç hedefleyen birçok kişi bu başlangıcı da bu gibi sebeplerden dolayı öteleyebilir ve hiç başlamamayı tercih edebilir. Fakat influencer olmaya dair aşamaları takip ederse aklındaki resim de netleşecektir. Bu aşamalar için şu noktaları takip edebilirsiniz:
1. Hangi sektörde influencer olmak istediğinize karar verin.
Sürekli paylaşım yapabileceğiniz, her gün buna dair kendinizde istek bulabileceğiniz ve bıkmayacağınız bir sektör seçmek sizin için oldukça önemlidir. Influencer olmadan önce belki de en çok kafa yoracağınız mesele bu olacaktır. Burada netleşmek için hayatınızı geniş bir çapta ele alarak değerlendirebilirsiniz. Kendinize nelerden hoşlandığınızı, neyin sizin için bir anlam ifade ettiğini ve gelecekten beklentilerinizin ne olduğunu sorduğunuzda aldığınız yanıtları not ederek keyif aldığınız bir kategoriye ulaşabilirsiniz.
2. Seçtiğiniz sektörde daha özel bir alana yönelik ilerleme kaydetmeyi amaçlayın.
Eskiden influencer kavramı pek yoktu ve neredeyse düzenli paylaşım yapan herkes bir şekilde ön planda olabiliyordu. Fakat şimdi bu kavrama yönelik beklentiler de farklılaşmaya başladı. İnsanlar artık özel alanlarda bireyleri takip etmeyi daha değer buluyorlar. Örneğin bütün hayatını paylaşan biri yerine hayatındaki bir kısmı paylaşan ve bunu detaylı bir şekilde yapan biri takip etmeye daha değer olabilir. Bu açıdan seçtiğiniz sektör içinde olabildiğince niş bir alanı seçmeye özen gösterebilirsiniz.
3. Paylaşım sıklığınızı netleştirin.
Influencer olduktan sonra düzenli bir şekilde paylaşım yapmanız gerekir. Hangi platformda başladığınıza göre değişkenlik gösterse de bir sıklık belirlemeniz hem platforma olan sadakati gösterir hem de sizin için bir düzen oluşur. Örneğin YouTube üzerinde ilerlemeyi istiyorsanız her hafta paylaşım yapmayı amaçlayabilirsiniz. Instagram’da ilerleme amacınız varsa her gün paylaşım yapmak iyi olabilir. Seçeceğiniz platforma göre bunu belirleyerek ilerleyebilirsiniz.
4. Ne tür paylaşımlar yapmak istediğinizi netleştirin.
Formata ve niteliğe göre değişir, fakat ne tür paylaşımlar yapmak istediğinizi önceden belirlemeniz sayfanızın gidişatına yönelik de bir fikir oluşturacaktır. Özellikle görsel içerik olarak fotoğraf mı yoksa video mu paylaşmak istediğinize ya da yazılı paylaşımlara mı ağırlık vereceğinize netlik getirebilirsiniz. Aktif olduğunuz sektöre göre tür olarak da paylaşımlar farklılık gösterebilir. Yemek sektöründe aktif olmak istiyorsanız video paylaşımlar daha çok ön planda olacakken kitap bloğu gibi bir şey düşünüyorsanız yazılı paylaşımlara ağırlık verebilirsiniz. Her açıdan değerlendirerek paylaşımlarınıza yönelik bir taslak belirlemeniz iyi olacaktır.
5. Nasıl bir kitleye hitap etmeyi amaçladığınızı belirleyin.
Influencer olduktan sonra düzenli paylaşımlar yaptıkça size bazı insanlardan etkileşimler gelecektir. Bu insanlar aslında bilerek ya da bilmeyerek hedeflediğiniz topluluktur. Bunu en önceden belirleyerek hedef kitleye yönelik nasıl paylaşımlar yapmayı amaçladığınızı kararlaştırabilirsiniz. Örneğin hedef kitleniz makyaj yapan insanlar olabilir. Makyaja dair paylaşım yaptığınızda muhtemelen bu tip içerikleri seven insanlara ulaşacaksınız. Fakat burada daha da detaylara inerek yaş aralığını düşünebilirsiniz. Özellikle sosyal medya platformları üzerinden belirli bir süreçten sonra istatistiklere de ulaşarak bunları daha detaylı inceleyebilirsiniz. Amaçlarınız da bu kitleye göre yeniden şekillenebilir, gönderilerinizi daha farklı sunabilirsiniz.
6. Profilinizi oluşturduktan sonra direkt sevdiklerinizin takip etmesinin önüne geçin.
Amacınız belirli bir kitleye ulaşmak olduğunda o kitlenin dikkatini çekebilecek paylaşımlar içinde olur ve onlardan gelen etkileşimlere ihtiyaç duyarsınız. Hedef kitle dışından gelen bir etkileşim algoritmayı büyük ölçüde değiştirir. Birçok kişinin hesap açtıktan sonra yaptığı hata da tam olarak buradan kaynaklıdır. Normalde sizin gibi hesapları takip etmeyen ve etkileşim vermeyen bir yakınınızın sizi takip etmesi ve gönderilerinizi beğenmesi, asıl sizi takip etme potansiyeli olan kişilerin önünde bir engel oluşturur. Algoritma farklı çalışmaya başlar. Bu da hedeflediğinizi daha geç yapabileceğinizi düşündürtür. Bu açıdan bir hesap açtığınızda direkt sevdiklerinizin bu hesabı takip etmesini istemek yerine bir süre onlara durmalarını söylemek daha doğru olacaktır.
7. Yapacağınız paylaşımlara hangi sosyal medya platformunun daha fazla uygun olacağına karar verin.
Instagram, YouTube, TikTok ya da Twitter gibi birçok sosyal medya uygulaması aracılığıyla influencer olmanız mümkündür. Önemli olan ise bunlardan hangisindeki aktifliğinizin amaçlarınıza hizmet edeceğidir. Örneğin uzun uzun bir konu hakkında mı konuşmak istiyorsunuz, muhtemelen YouTube gibi video paylaşım kanalları sizin için daha iyi olacaktır. Trendleri takip ederek bunlara ilişkin videolar çekmek istiyorsanız TikTok amaçlarınızı gerçekleştirmenizde bir araç olabilir. Daha çok aktivizm alanında faaliyetler içinde olup influencerlık yapmak istiyorsanız Twitter’ı tercih edebilirsiniz. Seçimlerinizi yaparken bu gibi durumları göz önünde bulundurarak daha doğru noktalarda olabilirsiniz. Elbette tüm sosyal medyalarda aktif olabilirsiniz ama bu asistanınız yoksa başlarda yorucu olabilir. Birine odaklanıp bir süre ona yatırım yapmak daha avantajlıdır.
8. Hesabınızı oluşturun.
Hesap oluşturma aşamasında isim seçmek, biyografi yazmak ve profil fotoğrafı belirlemek gibi noktalar vardır. Yine kullanım amacınıza göre isim seçerek mümkünse aktif olmak istediğiniz sosyal medya kanallarında bu ismi alın. Bu ismi aldıktan sonra biyografi oluşturun. Kısa ve amacınıza hizmet eden bir biyografi olmasına dikkat edebilirsiniz. Ardından yine hangi alanda aktif olacağınıza uygun olacak şekilde profil fotoğrafı belirleyebilirsiniz. Yine bu fotoğraf diğer platformlarda da kullanılabileceğiniz bir fotoğraf olabilir. Buraya kadar okuduğunuz tüm aşamaları göz önünde bulundurarak hesabınızı açıp influencer olma sürecine başlayabilirsiniz.
9. Gelişmeleri takip ederek hesabınızda aktif olun.
Dünyada birçok farklı teknolojik gelişme yaşanır. Influencer olmak istiyorsanız bu gelişmeleri mutlaka takip etmeniz gerekecektir. Bu gelişmelerin hangi alanlarda olduğuna, kendi alanınıza nasıl bir etkisi olduğuna ve eğer daha önce denenmediyse sizin ilk olarak ne yapabileceğinize dair düşünceler içinde olabilirsiniz. Ardından bunları kendi hesabınıza entegre ederek takipçilerinizde iyi bir izlenim bırakabilirsiniz. Özellikle aktif olduğunuz sosyal medyalarda yeni denenen özellikleri kullanmaya başlayabilirsiniz.
10. Eleştirileri ele almaya çalışın.
Hesabınızda paylaştıklarınıza ya da direkt şahsınıza yönelik eleştiriler gelebilir. Bunlardan hangilerinin olumlu hangilerinin olumsuz ve aşağılayıcı niteliklerde olduğuna dikkat edebilirsiniz. Sizi aşağı çekmeyecek ve yapıcı bir noktada gelişmenize katkı sağlayacak eleştirileri daha özenli okumayı tercih etmeniz hesabınız açısından olumlu olacaktır. Eleştiri vermeleri için sizi çok daha yakından tanıyan insanlara da danışabilirsiniz.
Influencer Olduktan Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?
Influencer olmak birçok sorumluluğu da beraberinde getirebilir. Artık göz önünde neredeyse herkes tarafından kolaylıkla tanınabilen bir durumda olacaksınız. Bu durum sebebiyle özen göstermeniz hassasiyetler olabileceği gibi kendinizi korumanız için de bazı noktalara dikkat etmeniz gerekebilir. Bu noktalar üzerine şu maddeler aracılığıyla düşünmek mümkündür:
- Mizahi amaçlarla paylaştığınız herhangi bir eleştiri çok fazla tepki alabilir. Size yönelik olumsuz görüşleri okuyabilirsiniz. Bunu önceden tahmin etmek bazen mümkün olmasa da bu yorumların her zaman gelebileceğini ve aslında sizin şahsınıza yönelik olmadıkları akılda tutmak iyi olacaktır. Birçok kişi kötü yorumları bilinçli olarak yazabilir. Böyle olaylar olduğunda olabildiğince bunları okumayarak kendinizi koruyabilirsiniz.
- Kendinize ve hayatınıza dair paylaşım yaparken olabildiğince nerede yaşadığınıza ve kişisel bilgilerinize değinmemeye özen gösterin. Herhangi bir durumda evinizde tehdit altında hissedebilirsiniz. Bunların önüne geçmek için her ne kadar birçok şeyi paylaşıyor olsanız da bir sınırlama getirerek bu sınıra sadık kalmayı tercih edebilirsiniz.
- Paylaşım yaparken bir taslak belirlemek önemli olacaktır. Amacınızın dışında paylaşımlar yapmamak ve takipçilerinize bir düzen sunabilmek hem sizi hem de onları belirsizlikten kurtarır.
- En başlarda ne paylaşacağınıza karar veremeyerek size yakın sektördeki bir influencerı taklit etmeyi düşünebilirsiniz. Fakat özgün olmadığınız anlaşıldığında size gelen etkileşimler de azalacaktır. Olabildiğince kendi çizdiğiniz yolda ve belirlediğiniz taslaklarla ilerlemeye dikkat edin.
- Dijital pazarlama tekniklerine hâkim olun. Örneğin kullandığınız bir anahtar kelime hedef kitlenize yönelik bir anahtar kelime olsun. Onların ilgisini çekebilecek formatta içerikler hazırlayarak size etkileşim vermelerini sağlayın.
- Farklı influencerlar ile etkileşim içinde kalmaya dikkat edin. Onlarla ortak içerikler üretebilir, videolar hazırlayabilirsiniz. Farklı sektörlerden insanları da kendi hesabınıza çekebilirsiniz.
- Yapmacık olmaktan kaçının. Genelde insanlar doğal influencerları takip etmeyi uygun görür. Olabildiğince kendiniz gibi davranın. Bu esnada her şeyi söylemek zorunda değilsiniz fakat o doğallık hissini karşı tarafa verdiğinizde size dair izlenim de farklılaşacaktır.
Influencer Olarak Gelir Elde Edebilir Misiniz?
Influencer olmaya dair merak edilen meselelerden biri de nasıl gelir elde edileceğine yöneliktir. Bu noktayı ele alabilmek için dijital pazarlama üzerine düşünmek gerekecektir. Aslında dijital pazarlamanın önemli bir basamağını influencerlar oluşturur. Bunda en büyük etkenlerden biri insanların güvenebilecekleri birinden bir yorum almaya dair isteklerinden kaynaklanır. Geleneksel pazarlamada kulaktan kulağa olan bu model, günümüzde büyük ölçüde farklılaşarak tek bir kişinin kimi zaman milyonlara hitap edebileceği bir alan yaratılmasıyla değişmiştir. Bu açıdan influencer pazarlama denilen bir alan da doğmuştur. Influencer pazarlama alanında şu gibi yöntemlerle gelir elde etmeniz mümkündür:
-
Markaların ürünlerini tanıtabilirsiniz.
Birçok şirket bir ürünü piyasaya sürmek istediğinde eş zamanlı olarak bir influencerla o ürünü tanıtması için anlaşır. Kimi zaman birden fazla influencer aynı ürünü tanıtıyor olabilir. İnsanlarda güven algısı oluşturduğunuz bir influencer hesabınız varsa bu ürünleri tanıtarak diğerlerinin tercih etmelerinde önemli bir etki yaratırsınız. Ürüne dair özellikleri söylemeniz, kendi kullanım deneyiminizden bahsetmeniz ve bunu samimi bir şekilde anlatmanız takipçilerinizde o ürüne dair alma isteğini tetikleyecektir.
-
Reklamlarda oyunculuk yapabilirsiniz.
Hâlihazırda hesabınızda paylaşım yaptığınız alanla ilgili bir markanın reklamında oyuncu olarak yer alabilirsiniz. Örneğin kozmetik sektöründe gönderiler paylaşıyorsanız bu sektörden bir markayla iş birliği yapabilir, onların reklamlarında oyuncu olarak oynayabilirsiniz. Bu hem sizin gelir elde etmenizde hem de takipçilerinizin size olan bakış açısında önemli bir fark yaratacaktır.
-
Kendi markanızı yaratabilirsiniz.
Birçok influencer belirli sayıda takipçiye ulaştıktan ve iyi bir etkileşime sahip olduktan sonra kendi markalarını geliştirir. Ardından bunu takipçileriyle paylaşarak onlardan destek alır. İlk müşterileri takipçileri olur. Bu yönüyle sıfırdan bir marka yaratmaktan daha avantajlı bir süreç olduğunu söylemek mümkündür. İnsanlar hâlihazırda hedef kitlenizden insanlardır ve markanız da en başta bu kitleye ulaşmayı amaçlayacaktır. Dolayısıyla piyasaya çıktığınız andan itibaren hızlıca satış yapmaya başlayarak markanız için iyi bir başlangıç yapabilirsiniz.
-
Web sitelerine yönlendirme yapabilirsiniz.
Markaların ürünlerine yönelik yönlendirme yapabileceğiniz gibi kimi zaman farklı web sitelerine de yönlendirme yapabilirsiniz. Bu web sitelerini hesabınızda paylaştığınızda buna ilişkin bir ücret talep ederek gelir elde edebilirsiniz.
-
Sosyal medya platformları aracılığıyla gelir elde edebilirsiniz.
TikTok veya Twitch gibi sosyal medyalar aracılığıyla canlı yayın yaptığınızda ya da video paylaşımlarla takipçilerinizden destek alabilirsiniz. YouTube üzerinde de yapılan canlı yayınlarda yorumların öne çıkması için takipçileriniz tarafından ödemeler yapılır. Ayrıca size destek sağlamaları için Patreon gibi kanallarda profil oluşturarak gelir elde edebilirsiniz.
- Blog/
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!