İnternetten Satış Yapmak Çok Kolay
İnternetin kullanıma açıldığı 90’lı yılların başından itibaren günümüze gelen süreçte internet ve internete bağlı uygulamalar gelişmeye devam eder. Bilgi paylaşma, teknolojik gelişmelerden ve gündemden haberdar olma amaçlarının dışında farklı amaçlar için de internet kullanılır. Özellikle pazarlamanın dijital alanda e-ticaret siteleri ve pazaryerleriyle daha aktif olmaya başlamasıyla internetten satış yapmak çok kolay denilebilir.
Peki internetten satış nasıl yapılır? Bu alandaki ilk şirketler hangileridir? İnternetten satış yapmayı kolaylaştıran yöntemler nelerdir? İnternette satış yapmanın adımları nedir ve nelere dikkat edilmelidir? Bu yazıda internetten satış yapmaya dair aklınıza takılan neredeyse her konuya cevaplar aranacaktır.
İnternet Aracılığıyla Satış Yapmak Ne Zaman Başladı?
İnternet aracılığıyla satış yapmak yeni bir şey gibi algılansa da aslında internetin ilk çıktığı zamandan itibaren aktif olarak yapılmaya başlanmıştır. İnternetten satış yapmayı başlatan Amazon ve eBay gibi şirketler bu alanda öncü şirketler arasındadır. Özellikle Amerika Birleşik Devletleri’nde başlayan internetten ürünlerin pazarlanması yöntemi daha sonra birçok firmaya ilham olarak zaman içinde yaygınlaşır.
Bu şirketlere daha yakın plandan bakarak internet aracılığıyla nasıl satış yapmaya başladıklarını anlayabilirsiniz.
Amazon nasıl kuruldu?
Seattle’da bir garajda 1994 yılında Jeff Bezos tarafından açıldığı söylenilen Amazon, ilk başta kitap pazarlayan bir market olarak dijital alanda yer edinir. Zaman içinde müzik sonra kıyafet şeklinde satış yaptığı ürünlerin kategorilerini genişleterek günümüzde neredeyse her ürünü içeren bir satış mağazası hâline gelmiştir.
E-ticaretin başladığı ilk zamanlarda genelde şirketten şirkete satış yapılırken Amazon’un da etkisiyle birlikte müşterilere yönelik internetten satış yapılmaya başlanır. Günümüzde hem dijital alanda hem de fiziksel olarak mağazaları bulunan Amazon’un 2020 yılındaki verilere göre 1 milyon çalışanı vardır.
eBay nasıl kuruldu?
Pierre Omidyar’ın 1995’te eşi için koleksiyonları bir araya toplayabileceği bir site açmasıyla Auction Web ismiyle eBay kurulur. Omidyar bu site içinde 1 dolara bir lazer yazıcı listeler. Bu yazıcının açık artırma yoluyla 14,83 dolara alınması, aslında ilk kıvılcımı atmış olur.
Alıcı ve satıcı arasında bir köprü oluşturan eBay, açık artırma yoluyla ürünlerin satılmasına olanak tanıyan bir e-ticaret sitesi olarak öne çıkar. Aynı zamanda geri bildirimler yoluyla satıcılara yorum yapabilme imkânı da sunarak güvenilir satıcıları öne çıkarır. Günümüzde 180 milyonu aşan kullanıcıya sahiptir.
PayPal nasıl kuruldu?
PayPal, yalnızca e-posta adresi aracılığıyla internetten ödeme alma ve yapma imkânı sunan bir sitedir. 1998 yılında hayata geçen bu şirket hızlı bir ivme yakaladıktan sonra 2002 yılında eBay’e 1,5 milyar dolara satıldı. eBay, PayPal’ı bir ödeme aracı olarak web sitesi içinde kullanır. 2023 yılına kadar bu devam edecek. E-ticaretin günümüze gelen süreçte gelişmesinde büyük katkısı olan PayPal, kripto para alanında da önemli gelişmelere imza atıyor.
İnternetten Satış Yapmaya Nasıl Başlanır?
Birçok şirket ya da start-up e-ticaret yoluyla internetten satış yapmayı amaçlar. Böylece hem ulusal hem de global alanda ürünlerini ya da hizmetlerini müşterilerine ulaştırırlar. İlk başlayan bir şirketseniz internetten satış yapmak sizin için karmaşık görünebilir. Bu noktada şu adımları takip ederek internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz:
-
Hangi alanda satış yapmayı planladığınızı netleştirin
İnternet aracılığıyla neredeyse her konuda pazarlama yapma imkânınız vardır. Bu geniş yelpazede yapmak istediğiniz işi belirleyebilirsiniz. Bu bir hizmet olabilir ya da niş bir alanda ürün olabilir.
-
Bütçenizi planlayın
Yeni başlayan bir şirketseniz bütçe planlaması yapmanız önemlidir. Eğer bir ürün pazarlamayı düşünüyorsanız; bu ürünü nasıl tedarik edeceğinizi, ilk ne kadarını satışa sunarak başlayacağınızı ve kâr oranınızı hesaplamanız gerekir. Hizmet pazarlıyorsanız bütçe hesaplamasını daha çok e-ticaret sitesi açmak ya da reklam vermek üzerinden düşünebilirsiniz.
-
Hedef kitlenizi oluşturun
Ürün ya da hizmeti kime pazarlamak istediğinizi netleştirdiğinizde hedef kitleniz oluşur. Hedef kitlenizin beğenisine, neye ilgisinin olduğuna, neyi merak ettiğine ve neyi satın alabileceğine yönelik bir araştırma-geliştirme çalışması yürütün. Böylece onların sizden ürün satın almaları için önemli adımlar atmış olursunuz.
-
Henüz bir şirketiniz yoksa şirket kurun
Şirket kurmak için büyük bir ekibe sahip olmanız gerekmez. Anonim şirketlerin yanı sıra çok hızlı bir şekilde kurabileceğiniz şahıs şirketleriyle internet üzerinden aldığınız ödemelerinizi faturalandırabilirsiniz. Ayrıca şirket kurduğunuzda şirketiniz için alacağınız teknolojik ürünlerde vergi indiriminden yararlanabilirsiniz.
-
Faturalandırmaları öğrenin
Bir şirket kurduktan sonra her ay gelirinizi faturalandırmanız gerekir. Bu süreci öğrenip müşterilerinize fatura kesebilirsiniz. Özellikle dijital alanda fatura kesmek daha hızlı olacaktır. E-posta aracılığıyla müşterilerinize faturayı ulaştırabilirsiniz.
-
E-ticaret sitesi açın
E-ticaret sitesi açarak pazarlayacağınız ürün ya da hizmeti internet aracılığıyla sergileyebilirsiniz. Arama butonlarında şirketinizin ismi yazıldığında size ulaşabilecekleri bu siteleri açmak için birçok ücretsiz araç vardır. Onlarla e-ticaret sitenizi kurabilir, istediğiniz tasarımla yayınlayabilirsiniz.
-
Farklı pazaryerleri bulun
İnternetten satış yapmak için yalnızca e-ticaret sitesi açma yöntemi yoktur. Aynı zamanda ürünlerinizi sergileyebileceğiniz birçok web sitesi vardır. Bu sitelerde profil oluşturarak ürünlerinizi tanıtabilir, oradan satışlarınızı gerçekleştirebilirsiniz. Amazon, eBay, Hepsiburada, Trendyol veya n11 gibi birçok siteyi bu amaçla kullanabilirsiniz.
-
E-ticaret siteniz içinde SEO uyumlu yazılara yer verin
E-ticaret siteniz içinde ürünlerinizi ya da hizmetlerinizi tanıtmanızın bir yolu da SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) uyumlu yazılardır. SEO uyumlu yazılar aracılığıyla organik yöntemlerle büyüme elde edebilirsiniz. Kullandığınız anahtar kelimeler ürününüze/hizmetinize yönelik olacaktır. Paylaştığınız bir blog yazısıyla hedef kitlenize ulaşarak ürününüzün satılma ihtimalini artırabilirsiniz.
-
Sosyal medyayı aktif olarak kullanın
Sosyal medya hesapları organik büyümenin bir diğer yoludur. Paylaşımlarınız hedef kitlenizin dikkatini çekmeyi başarırsanız onlarla etkileşim kurmanın bir yolunu bulmuş olursunuz. Sizin gönderilerinizi beğenmeleri, diğerleriyle paylaşmaları, hikâyelerinize yanıt vermeleri ya da size mesaj atmaları etkileşimi artırır ve sosyal medyaların sayfanızı diğer insanlara önermesinin yolunu açar.
Sosyal medyada düzenleyeceğiniz çekilişler ve kampanyalarla insanlarla daha fazla etkileşim içine girebilirsiniz. Ayrıca influencerlar aracılığıyla internetten satış yapmak için kendi web sitenize ya da sosyal medya hesabınıza yönlendirme alabilirsiniz. Instagram gibi uygulamalar e-ticaretin yeni basamakları arasındadır.
-
Network edinin
Alanınızda isim yapmak istiyorsanız bunun en iyi yollarından biri network ağınızı genişletmektir. Özellikle Linkedln gibi uygulamalarla şirketinizin kuruluş aşamalarını yazabilir, takıldığınız noktalarda size yardımcı olabilecek kişilere ulaşabilir ve güncel paylaşımlarla kendinizi ve şirketinizi tanıtabilirsiniz. Özellikle seminerler, sektörünüzdeki etkinlikler veya tanışma yemekleri gibi faaliyetlerde aktif alarak daha fazla kişiyle bir araya gelebilirsiniz.
İnternetten Satış Yapmak Neden Tavsiye Edilir?
Birçok şirketin yönünü internetten satışa çevirdiği görülür. Fiziksel bir mekâna sahip olmadan ürün ya da hizmetin pazarlanmasını sağlayan internetten satış yapmak hem kolay bir yöntem oluşuyla hem de belirli bir alanla sınırlı kalmayışıyla tavsiye edilir. İnternetten satış yaparak şu alanlarda avantajları yakalayabilirsiniz:
- Pazarladığınız ürün ya da hizmetten geri bildirim alabilirsiniz. Fiziksel bir yerden bunu gerçekleştirdiğinizde müşterilerinizin kaydını tutmak ve memnuniyeti ölçmek daha güçtür. E-ticaret sitenizde buna ilişkin açtığınız memnuniyet anketleriyle şirketinizi ve ürünlerinizi daima geliştirebilirsiniz.
- Hedef kitlenize daha hızlı ulaşabilirsiniz. İnterneti doğru bir şekilde kullanıp sosyal medyalarla markanızı desteklediğinizde hedef kitlenize ulaşmanız daha hızlı bir şekilde gerçekleşir.
- Sadece yerel alanda satış yapmak zorunda kalmadan mikro ihracat ve hizmet ihracatı yöntemleriyle yönünüzü yurt dışı pazara çevirebilirsiniz. Böylece kârınızı katlayarak döviz cinsinden para kazanabilirsiniz.
- Belirli bir saatlerde aktif olunan fiziksel bir mekânın yerine 7/24 işleyen bir sanal marketle her zaman satış yapma şansınız vardır. Müşterileriniz dünyanın herhangi bir yerinden olabilir. Sizin mağazanızdan satışı istediği zaman gerçekleştirir. Bu sayede daha fazla kazanç sağlayabilirsiniz.
- Bir mağaza ya da market açmak yüksek bütçeler isteyen girişimlerdir. Fakat e-ticaret ile açtığınız sanal bir mağaza düşük bütçelerle de başlamanıza imkân sunar. Bu sayede zaman içinde hem kendinizi geliştirir hem de gelir elde etme şansı yakalarsınız.
Hangi Ürünlerle İnternetten Satış Yapabilirsiniz?
İnternetten satış yapmak için bir ürün ya da hizmet fikriyle yola çıkabilirsiniz. Buradaki fikrin daha çok niş alanlarda olması, daha önce yapacağınız alanda daha az markanın yer alması önemlidir. Bu sayede kısa zamanda rakipleriniz arasından ön plana çıkma şansınız da artar. İnternetten satışa sunacağınız şeyler iki kategoriye ayrılır:
İnternetten Hizmet Pazarlama
İnternet üzerinden hizmet pazarlamak istiyorsanız bilgisayarla yapılabilen dijital bir alanı tercih etmelisiniz. Bu alanlar arasında; tasarım, yazılım, yazarlık, asistanlık ya da danışmanlık gibi meslekler ön plana çıkar. Bu hizmetler arasında becerinizi geliştirmek istediğiniz ya da hâlihazırda yaptığınız bir alanı seçerek hem ulusal hem de global alandaki sitelerde profil oluşturabilirsiniz.
Özellikle dijital hizmete dönüştürme neredeyse her meslek dalı için mümkün olmaya başladı. Özel dersleri online olarak verebilir, yapacağınız bir toplantıyı ya da konuşmayı Zoom aracılığıyla yürütebilir ve daha birçok alternatiflerden faydalanabilirsiniz. Bu sayede dijital pazarda yer edinerek internetten satış yapabilirsiniz.
İnternetten Ürün Pazarlama
Birçok ürüne internet üzerinden ulaşmak mümkün. Pazarlamak istediğiniz ürünün öncelikle bu pazarda neden yer edinmesi gerektiğine ve sizin ürününüzün diğer ürünlerden ne gibi ayrılan özelliklerinin olduğunu belirleyin. Bunlar aracılığıyla müşterinizin ilgisini çekebilir, o ürünü farklı bir yerden satın almak yerine sizden satın almalarını sağlayabilirsiniz.
Kitap, ayakkabı, kıyafet, çanta, bilgisayar, telefon, tablet ve daha birçok ürün internetten üzerinden pazarlanır. Özellikle pazarladığınız kategoriler fazla olduğunda müşteriler sizden fiyata göre bir performansın olmasına dair uyum bekleyecektir. Fakat daha niş bir alanda, örneğin yalnızca ayakkabı gibi, pazarlama yaptığınızda kalitenin, sürdürülebilirliğin ve güvenirliğin daha ön planda olduğunu söylemek mümkündür.
İnternetten Satış Yapmaya Başlamak İçin Neler Gerekir?
Markanızı kurup hangi ürünü ya da hizmeti pazarlamak istediğinizi kararlaştırdıktan sonra internetten satış yapmaya başlayabilirsiniz. Bunun için hâlihazırda var olan pazaryerlerinden profil oluşturabilirsiniz. Fakat özellikle e-ticaret sitesi açmak gibi bir düşünceniz varsa bu noktaları sağlamanız gerekir:
Web siteniz için domain alın
Domain, sizin markanızı ifade eden web sitesi ismidir. Domain birçok farklı site üzerinden alınır. Özellikle Google yıllık ücretlendirmeyle daha uygun bir fiyatla domain satışı yapar. Pazarlayacağınız ürün adına uygun ve akılda kalıcı bir domain bulmak pazarlama için önemlidir. Size en uygun olacak şekilde .co .com ya da .org gibi farklı uzantılarla domain satın alabilirsiniz.
Web sitenizi tasarlayın
Web sitenizin tasarımı pazarlamada önemli bir etkendir. Tasarım için bir tasarımcıyla anlaşabilir ya da ücretsiz/ücretli uygulamalar aracılığıyla tasarımınızı kendiniz oluşturabilirsiniz. Tasarımda özellikle kullanıcı deneyimine dikkat etmeniz, sitenizin daha minimalist bir yapıda olmasına özen göstermeniz önemlidir. Bu sayede daha fazla müşteriye ulaşabilirsiniz.
Ödeme alma ve kargo sistemini ekleyin
Kapıda ödeme veya kartla ödeme seçenekleriyle web sitenize güvenilir bir ödeme aracı eklemeniz gerekir. Ardından anlaştığınız kargo şirketlerini listeleyerek alıcınız için seçenekler sunabilirsiniz. Yurt dışı pazarda aktif olmak istiyorsanız o pazara uygun olacak şekilde ödeme yöntemleri ekleyebilirsiniz. Özellikle mikro ihracat yöntemlerini uygulayarak e-ihracat gerçekleştirebilirsiniz.
İnternetten Satış Yaparken Dikkat Etmeniz Gerekenler
İnternetten satış yapmak, birçok noktada dikkat edilmesi gereken şeyleri de beraberinde getirir. Hem satıcı hem de alıcı açısından soru işaretleri olabilir. Bu noktada şunlara dikkat edilmelidir:
- Ödeme araçlarının gerçekten ödeme aldıktan sonra ürünü gönderme işlemlerinin başlatılması yazılım aracılığıyla sağlanmalıdır.
- Herhangi bir siber saldırıya yönelik sitenin güçlendirilmesi önemlidir. Bu gibi durumların olma ihtimaline karşı müşteri bilgilerinin çalınmaması için verilerin korunması gerekir. Birçok e-ticaret sitesi müşteri bilgilerinin çalınması gibi durumlarla karşılaşır. Müşterilerin adresleri, isimleri, kart bilgileri bunlar arasında yer alır.
- Kullanıcı girişi olan bir siteniz varsa kullanıcılara şifrelerini diğer hesaplarındaki şifrelerinden farklı yapmaları yönünde tavsiyelerde bulunmanız önemlidir. Aynı zamanda belirli aralıklarla şifrelerini değiştirebilirler.
- Müşteri memnuniyetini sağlamak için web siteniz üzerinden ya da diğer iletişim kanallarından mesajlara hızlı bir dönüş sağlamaya dikkat edin. Müşterilerinizin yaşamış olduğu sorunlara etkili çözümler getirmeniz onların sizi yeniden tercih etmelerinde önemli bir etkendir.
- Kulaktan kulağa aktarım her ne kadar eskide kaldı gibi gelse de bazı şirketler hâlâ insanlar arasında konuşularak tavsiye edilir. Bu açıdan çok fazla ürün satışı yapamıyor olsanız da kaliteye ve iletişime daima dikkat edin. Zaman içinde geri dönüşlerini alacaksınız.
- Blog/
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!