E-ihracat Nedir? E-ihracat Nasıl Yapılır?

Okuma zamanı9 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

Yurt içi pazarda satılan ürün ve hizmetlerin yurt dışı pazarda satılmasına ihracat denir. E-ihracat ise bu ürün ve hizmetlerin e-ticaret aracılığıyla yurt dışı pazarda satılmasını ifade eden bir kavramdır. E-ihracat, e-ticaretten özellikle yasal süreçlerde farklılaşan bazı özelliklere sahiptir.

Günümüzde birçok start-up ve şirket yönünü daha çok yurt dışı pazara çevirerek global bir şirket olma yolunda adımlar atar. Merak edilen noktalar ise bunun nasıl gerçekleşebileceğidir. Özellikle stratejik açıdan nasıl bir yol izlemek gerektiği, direkt dünyadaki tüm ülkelere yönelik mi yoksa belirli bir ülkeyle mi başlanılması tartışılır. Bu yazı içinde e-ihracata dair merak edilen noktalara değinilecektir. 

E-İhracat Nedir?

Pazarlamak istediğiniz ürün ve hizmetleri web sitenizle ya da sosyal medya kanallarıyla tanıttıktan sonra yurt içi ve yurt dışı pazardan bunlara ilişkin talep gelebilir. Yurt içinde e-ticaretle ürün veya hizmetlerinizi müşterilerinize ulaştırabilirsiniz. Yurt dışı pazardan bir müşterinize ulaştırmak için ise e-ihracat yapmanız gerekir. E-ihracat yasal olarak Elektronik Ticaret Gümrük Beyannamesi ile yurt dışındaki müşteriye ürün ya da hizmetin sağlanması süreciyle gerçekleşir.

ETGB kapsamında hem yurt dışından ürün almak hem de ürün göndermek yer alır. Burada amaç kargolama yöntemleriyle yurt içinden bir ürünün alınması gibi aynı hızda ulaşmasının sağlanmasıdır. Aynı zamanda ihracat kapsamında KDV iadesi de satıcıya sağlanmaktadır. E-ihracat iki farklı şekilde yapılır:

1.Mikro İhracat 

Yurt dışına pazarlayacağınız ürünlerin mikro ihracat kapsamında ele alınması için ETGB ile ihracatı yapılır. Ürününüz 300 kilogramı aşmayan ve KDV dahil olmayan şekliyle 15000Euro değerindeyse ETGB kapsamında mikro ihracat yapabilirsiniz. ETGB ile gerçekleştiği için kargolama süreçleri çok hızlıdır. İşlemleri internet üzerinden rahat bir şekilde tamamlarsınız ve yurt dışı pazara ulaştırabilirsiniz.

Mikro ihracatta vergi indirimi yapılır mı?

Mikro ihracatta birçok kişi tarafından konuşulan vergi indirimi olayı vardır. Bunun için şirketinizin anonim şirket değil şahıs şirketi olması gerekir. Toplam vergi miktarı hesaplandıktan sonra yüzde elli indirim yapılır. Fakat vergi indiriminden yararlanmanız için yıllık kazancınızın 400.000TL’den daha az olması gerekir. 

Mikro ihracat hangi siteler üzerinden yapılır?

Mikro ihracat yapabileceğiniz birçok internet sitesi vardır. Bu siteleri seçerken güvenilir olmalarına dikkat ederek iş kurmanızda iyi bir avantaj sağlayanları tercih edebilirsiniz. Bunlar arasında mikro ihracat için en sık tercih edilen e-ticaret siteleri şunlardır:

  • Amazon
  • Aliexpress
  • eBay
  • Etsy

Mikro ihracat ile hizmet pazarlanır mı?

Özellikle fiziksel bir ürünü kargolamak istiyorsanız e-ihracat için böyle bir yöntem vardır. Fakat pazarlamak istediğiniz şey bir hizmetse bunun için farklı bir süreç izlenir.

  1. Hizmet İhracatı

Pazarlamak istediğiniz şey bir ürün değil hizmetse satışı hizmet ihracatı kapsamında değerlendirilir. Hizmet ihracatının gerçekleşebilmesi için yasalarca bazı şartlar koşulmuştur: Hizmetin Türkiye’den yurt dışındaki alıcı için yapılmış olması, yurt dışındaki müşteri için faturanın düzenlenmiş olması, hizmetten alınan ücretin döviz olarak ülke sınırlarına girmesi, yurt dışındaki kişinin bu hizmetten yararlanması şartları vardır.

Dijital hizmet ihracatı ise yine hizmet ihracatı kapsamında değerlendirilen bir modeldir. Yazılım, tasarım, yazarlık, çevirmenlik veya danışmanlık gibi hizmetlerin ihracat yoluyla yurt dışındaki müşterilere dijital alandan ulaştırılmasını ifade eder. Özellikle birçok sitede oluşturulan profillerle dünyadaki herhangi bir müşteriye becerinizin olduğu bir alanda dijital hizmet ihracatı verebilirsiniz. Bu siteler arasında şunlar öne çıkar:

  • Fiverr
  • Upwork
  • Frelancer
  • Remotehub
  • Hostinger

Hizmet ihracatında vergi indirimi var mıdır?

Mikro ihracatta olduğu gibi hizmet ihracatında da yüzde elli vergi indirimi vardır. 

E-ihracat Neden Önemlidir?

E-ihracat markanızın global alanda kimlik bulmasını ifade eden bir süreçtir. Türkiye pazarında rekabet içinde olmak yerine yönünüzü globale doğru değiştirerek hem daha farklı firmalarla network edinir hem de insanlar tarafından bilinen bir firma hâline gelebilirsiniz. Bu açıdan e-ihracat oldukça önemlidir. 

E-ihracat ve E-ticaret Arasındaki Farklar Nelerdir?

Ulusal alanda markalaşmak ve ilerlemek global alana göre daha hızlıdır. Bunun en önemli araçlarından biri e-ticarettir. E-ticaret, internet üzerinden şirketinizin veya start-upınızın görünür olmasını sağlayarak daha fazla müşteriye ulaşmanızı sağlar. E-ticaret yaparak TL cinsinden para kazanırsınız ve vergiyi tam bir şekilde ödemeniz gerekir. E-ticarette özellikle yurt içi kargolama yaptığınız için iade ve değişim süreçleri hızlıdır. Müşterilerinizle iletişime geçmek daha kolaydır.

E-ihracat ise şirketinizin ya da start-upınızın global pazara taşınmasını ifade eder. Yine e-ticaret yoluyla bunu yapıyor olursunuz. Fakat farklı prosedür ve işlemler bu kısma dahil olabilir. İlk etapta yerel alanda yaptığınız e-ticaretten daha farklı ve zorlayıcı gelebilir. Zaman içinde e-ihracat yaparak hem döviz cinsinden para kazanmanın hem de daha fazla müşteriye ulaşmanın getirdiği avantajlarla bu işe uyum sağlayabilirsiniz. E-ihracatta kâr oranı e-ticarete göre çok daha fazladır.

E-ihracata Başlamak İçin Ne Yapılmalıdır?

Dövizle para kazanan bir şirket ya da start-up olmak herkesin isteğidir. Hem şirketler hem de devlet açısından ülke sınırlarına döviz girmesi oldukça önemlidir. Bunun için doğru adımları izleyerek hareket etmek daha hızlı aksiyon almanızda işe yarar. Şu aşamaları takip edebilirsiniz:

  • İş planınızı hazırlayın

Hâlihazırda bir şirket ya da start-upa sahip olabilirsiniz. E-ihracat için yeniden bir şirket kurmanıza gerek yoktur. Fakat şirket kurma aşamasındaysanız özellikle hedefiniz ihracatsa bu konuda ürün ya da hizmetin ne olabileceğine karar vererek iş planınızı hazırlayabilirsiniz. İşi motive bir şekilde sürdürebileceğiniz bir iş planınızın olması gerekir.

  • Global pazarda sektörünüzden markaları inceleyin

Rakip analizi yapmak, iyi bir ihracat süreci sürdürmenin olmazsa olmazlarındandır. Birçok global şirket alanlarında oldukça etkili süreçler izler. Onların adımlarını takip etmek, paylaşımlarını incelemek ve büyüme grafiklerini analiz etmek önemlidir. Pazarlayacağınız ürün ya da hizmetten hangi firmaların olduğuna ve reklam alanında (PR) neler yaptıklarına dikkat ederek notlar alabilirsiniz.

  • Pazarlayacağınız şey bir ürünse geri bildirimleri önemseyin

Farklı coğrafyalardan insanlara bir ürün pazarlayacaksanız bu ürünün o coğrafyaya uygun olup olmadığını, nasıl geliştirilebileceğini ya da oradaki insanların ilgisini çekip çekmediğini öğrenmeye önem gösterin. Özellikle hedefiniz belirli bir ülkeyse o ülkedeki insanlarla anket çalışmalarını yaparak AR-GE çalışmaları yürütebilirsiniz.

  • Yurt içi pazarda aktif olun

Pazarlamayı amaçladığınız ürün ya da hizmet için öncelikle yurt içi pazarda aktif olmanız, e-ticaret yaparak bunun nasıl gerçekleştiğini öğrenmeniz önemlidir. Ekibinizde rol dağılımının gerçekleşmesi, yatırım alınması, organik büyüme yöntemlerinin uygulanması, web siteniz için kullanıcı deneyiminin iyileştirilmesi ve müşteri iletişiminin hızlı bir şekilde gerçekleşmesi yurt içi pazardan öğrenilebilir. 

  • E-ticaret sitenizi farklı dillerde kullanıma açın

E-ticaret sitesi açıp yurt içi pazarda satışa başladıktan sonraki adımda ise web sitenizde İngilizce için dil seçeneği ekleyebilirsiniz. İngilizce dünyada en çok bilinen ve kullanılan dillerin başında gelir. Bu açıdan İngilizce dil seçeneği eklemeniz daha fazla insana ulaşmanızda etkendir. Hitap etmek istediğiniz ülkeler varsa onlar için de farklı dil seçeneklerini dahil edebilirsiniz. Fakat ilk hedefinizi İngilizce yaparak gerçekleştirebilirsiniz.

  • Dijital hizmet ihracatı ya da mikro ihracat yapıyorsanız ilgili sitelerde profil açın

Pazarladığınız şey bir danışmanlık gibi bir hizmetse bunun için ilgili sitelerde profil açabilirsiniz. Profilinizde; nerede yaşadığınızı, eğitim durumunuzu, konuşabildiğiniz dilleri ve portfolyonuzu ekleyebilirsiniz. Önceki yaptığınız işler için müşterilerinizden referans yazıları da talep ederek profilinizde sunabilirsiniz. Böylece bu sitelerden farklı müşterilere ulaşmanız daha hızlı gerçekleşir ve ihracat yapma şansı yakalarsınız.

Mikro ihracat için yine pazarlayacağınız ürüne uygun olarak herhangi bir site belirleyerek orada ürünlerinizi sergileyebilir, İngilizce açıklama yazıları yazabilirsiniz. Güvenilir bir imaj vermek, ürünlerinizin kaliteli olduğunu vurgulayıcı görseller ve içerikler oluşturmak e-ihracat yapmak için önemlidir.

  • SEO uyumlu blog yazıları ile yurt dışındaki hedef kitlenize hitap edin 

İnternette aratılan birçok anahtar kelime İngilizce içerik açısından çok daha fazla sonuca sahiptir. Bu açıdan hazırlayacağınız İngilizce blog yazılarında rekabet alanınızın Türkçe blog yazılarına göre daha fazla olduğunu unutmayın. Ürününüzü ya da hizmetinizi en açık hâliyle tanıtarak hedef kitlenize ulaşmak için blog yazılarını etkili bir şekilde kullanabilirsiniz.

Sosyal medya uygulamalarında da SEO yapmayı ihmal etmeyin. Artık birçok uygulama anahtar kelimeye göre Google aramalarında ya da algoritmaya göre sizin markanıza ilgi duyabilecek insanların önüne gönderilerinizi çıkarabiliyor. Özellikle Instagram ve Facebook gibi uygulamalar artık tamamen böyle çalışır hâlde. 

  • Sosyal medya akımlarını takip edin

Global alanda müşterilerinize ulaşmanın bir yolu da sosyal medya akımlarıyla sağlanır. Özellikle trend olan bir müzik, video, gif ya da görsel aracılığıyla sizi tanımayan dünyanın başka bir ucundaki müşterinize ulaşmanız mümkün. Özellikle video içerikler günümüzde diğer gönderi biçimlerine göre daha fazla önemseniyor. Ürün ya da hizmetinizi video içeriklerle tanıtmanız takipçi ve etkileşim alma hızınızı da artırır.

Sosyal medya hesaplarınızın İngilizce versiyonlarını açmanız ya da sadece İngilizce olarak paylaşımlar yapmanız da global bir şirket olduğunuzu gösterir. İlgi çekici renkler ve tasarımlarla sosyal medyada aktif olarak müşterilerinize ulaşabilirsiniz. 

  • E-ihracat için kargo anlaşması yapın

Mikro ihracatın önemli aşamalarından biri kargolama sürecidir. Kargolamaları gerçekleştirmek için firmalarla görüşmeler yapabilirsiniz. FedeX, UPS ya da PTT gibi kargolar aracılığıyla yurt dışındaki müşterilerinize ürününüzü normal ihracattan daha hızlı bir biçimde ulaştırabilirsiniz.

  • Şirket içi eğitimler düzenleyin

Start-upınızın ya da şirketinizin ihracatta daha hızlı ve etkili ilerleyebilmesi için öğrenmesi gereken bazı şeyler olabilir. Bunun için kurum içi eğitimler düzenleyebilirsiniz. Müşteri ilişkilerini iyileştirmek, yeni bir teknolojiyi bünyenize dahil etmek ya da dili geliştirmek adına eğitimler verebilirsiniz.

E-ihracatta Faturalandırma Nasıl Yapılır?

Yurt dışındaki müşteriniz için pazarladığınız ürün ve hizmete e-ticarette olduğu gibi fatura kesme yasal olarak gereklidir. E-ihracat faturasını kesmeniz için gerekli olan şeylerden biri mali mühürdür. Bunu sağladıktan sonra Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvuruda bulunabilirsiniz. Faturada alıcı kısmında Gümrük Dairesi ve Başkanlığı yazılacaktır.

E-ihracat faturasında şu bilgiler bulunmalıdır:

  • Firmanızın tam ismi, vergi dairesi, vergi numarası, adresi
  • Müşterinizin ismi, vergi dairesi, vergi numarası, adresi
  • Faturanın kesildiği tarih
  • Fatura tipi
  • Fatura numarası
  • Gönderilen ürünün teslim şekli
  • Ürünün bilgileri
  • Kaşe ve imza

E-ihracatın Avantajları Nelerdir?

E-ihracatın, e-ticarete ve geleneksel ihracata göre birçok avantajı vardır. Bunlar arasında şu maddeler ön çıkar:

  • Günümüzde büyük şirketler de maliyeti daha düşün olduğu için mikro ihracattaki kargo aşamalarını takip eder. E-ihracat bu yönüyle geleneksel kargolama yöntemlerinden daha uygundur.
  • İhracat yapmayı amaçlayan start-up veya şirketlerin, e-ihracat yoluyla internet üzerinde daha hızlı bir şekilde amaçlarına ulaşmaları mümkündür.
  • E-ihracat siteleri, herhangi bir zaman dilimi ayırt etmeksizin her zaman ulaşılırdır. Bu yönüyle dünyanın her bölgesinden insana saat farkı olmadan ulaşmak mümkündür.
  • Şirketiniz ya da start-upınız döviz kazanacağı için ekonomik değişimlerden daha az etkilenirsiniz.
  • Ödeme almanız için banka teminatı gerekmez. Online ödeme için kurumlarla anlaşma yapabilirsiniz.
  • Yurt içi pazarda ihracat yapan bir firmaysanız, diğer rakiplerinize göre daha iyi bir imaj çizersiniz.

E-ihracatın Dezavantajları Nelerdir?

E-ihracat yaparken ürün ya da hizmetle, kargolama süreçleriyle ya da ödeme almayla ilgili bazı sorunlar yaşayabilirsiniz. Bunlar arasında şunlarla sıkça karşılaşılır:

  • Mikro ihracat yapıyorsanız kırılabilir bir ürün olduğunda kargo esnasında hasar görebilir.
  • Pazarladığınız ürününüzle ilgili iade veya değişim talep edildiğinde birçok prosedür uygulamak gerekir. Bununla da sizin ilgilenmeniz beklenir.
  • Eğer hizmet pazarlıyorsanız arada dil bariyeri olabilir. İngilizce konuşmanız gereken toplantılarda akıcı bir şekilde konuşmamanız, daha az anlamanız durumunda karşı tarafla ortak bir fikirde buluşmak zorlayıcı olabilir. Teslim ettiğiniz müşteriyi memnun etmeyebilir.
  • Ödeme alma kısmında bazı ülkelerdeki müşterileriniz farklı ödeme araçlarıyla ödemeyi gerçekleştirmek isteyebilir. Türkiye’de olmayan bazı ödeme araçları süreci uzatabilir.
  • Müşteriniz farklı bir ülkede olduğu için saat farkı olabilir. Bu yüzden gelen mesajlara cevap vermek gecikebilir.

E-ihracat Türkiye Ekonomisini Nasıl Etkiler?

E-ihracatın birçok basamağının devlet destekli olması, süreçlerin olabildiğince kolaylaştırılmaya çalışılması gibi durumlar akıllara Türkiye ekonomisini nasıl etkilediğine yönelik soruları getirir. Öncelikle yerel bir firmaysanız ve global alanda iyi işler yapmaya başlıyorsanız insanlar sizin hangi ülkeden bu işi sürdürdüğünüzü merak edecektir. Aslında global alanda ticarete başladığınızda yalnızca kendinizi tanıtmazsınız, aynı zamanda Türkiye kimliğiyle bir şirket olduğunuzu yansıtırsınız. 

Ülkenizi de bir yandan temsil ediyor olmanız ülkenin diğer firmalar tarafından iyi bir imaj kazanmasını sağlar. Turizm ve yatırım açısından Türkiye ekonomisine geri dönüşleri olur. Bu sebeple Türkiye kalkınma planlarında e-ihracata öncelik gösterir. Ücretsiz sunduğu eğitimlerle, devlet destekleriyle ve bu alanda yaptığı diğer çalışmalarla şirketlerin yönünü yurt dışına çevirmelerini sağlar.

Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.