Amazon’da Satış Yapmak Hakkında Bilmeniz Gerekenler

Okuma zamanı10 dakika
Gürsu Yaman
Gürsu Yaman
Performans Pazarlama

İnternetin yalnızca bilginin paylaşılıp edinildiği bir yer olması dışında e-ticaret alanında da önemli gelişmeler yaşanılan bir yere dönüşümüyle global alanda birden fazla web sitesi dünyanın dört bir yanından müşterilere erişme fırsatı yakaladı. Pazarlanan ürün ya da hizmetlerin ulaşılabilirliğinin artmasıyla satıcı tarafında da farklı bölgelerden satış faaliyetleri etkili bir şekilde yürütülebildi. Bu durum, büyük şirketler yerine insanların da bu sürece dahil olabilmesinin önünü açtı. Birçok insanın satış faaliyetlerine dahil olabilmesinde etken şirketlerden biri olan Amazon, bünyesinde sürdürülebilen satış faaliyetleriyle alıcı ve satıcı arasında bir köprü görevi görür. Amazon’da satış yapmak ise birçok kişi için etkili olarak sürdürülmek istenen bir şeydir.

Peki Amazon’da satış yapmak sanıldığı kadar hızlı ve kolay bir şekilde mi gelişir? Yoksa bu faaliyetleri sistemli bir şekilde yürütebilmenin bir yolu var mıdır? Yazı içinde şu konu başlıklarıyla Amazon’da satış yapmak hakkında bilmeniz gerekenler paylaşılacaktır:

  • Amazon nedir? Kuruluş süreci nasıl gerçekleşmiştir?
  • Amazon’da satış yapmak nedir? 
  • Amazon’da satış yapmak için nereden başlamak gerekir?
  • Hangi ürünlerle Amazon’da satış yapmak mümkündür?
  • Amazon’da satış yapmanın avantajları nelerdir?
  • Amazon’da satış yapmanın dezavantajları nelerdir? Satış yaparken hangi noktalara dikkat etmelisiniz?

Amazon Nedir? 

5 Temmuz 1994’te Jeff Bezos tarafından kurulan Amazon, dünyada e-ticaret faaliyetlerine başlayan ilk şirketler arasında yer alır. Amazon başlarda kitap satan bir e-ticaret sitesiyken günümüze kadar gelen süreçte akla gelen neredeyse her ürünün satıldığı bir platforma dönüştü. Yalnızca bununla sınırlı kalmayıp birçok dizi ve film şirketleriyle rakip olma noktasına gelen Amazon; kendi dizi, film ve belgesellerini yayınlamak için Prime’ı geliştirdi. Amazon Prime üyelerine sağlananlar arasında; birçok farklı içeriğe ulaşılabilmesi, kargo ücretinin ödenmemesi ve Amazon’daki indirimlerden yararlanılması gibi avantajlar yer alır.

Türkiye pazarına Amazon’un girmesi ise 2018 yılında gerçekleşti. Bu tarihten sonraki iki yıl boyunca Amazon tam olarak işlerlik göstermedi. 2020 yılında Amazon’dan alışveriş yapmak ve satışlar gerçekleştirebilmek tam olarak başladı. Amazon Prime gibi üyelikler ve bu üyeliklerden faydalanma süreci de Türkiye için sağlandı. Kargolama ve kargo takip süreçleri açısından Amazon birçok müşteri için daha avantajlı bir hizmet sağlar.

Amazon Satış İstatistikleri

Amazon’dan Satış Yapmak Nedir?

E-ticaret siteleri, bir ürün ya da hizmetin pazarlandığı web siteleridir. Bu siteler içinde ürüne dair detaylı bilgilerin yanı sıra şirket hakkında bilgiler de yer alabilir. Aynı zamanda pazarlanan şeyle ilişkili olabilecek blog yazıları vardır. İnsanların arama motorlarında ilişkili bir kelime yazması sonucu bu siteye ulaşmaları sağlanır. Amazon’da satış yapmak ise tam olarak e-ticaret nasıl yapılır sorusuna cevap olarak; iyi bir başlangıç olabilir. Fakat normal e-ticaret sitelerinden farklı olarak Amazon daha geniş fırsatlar sunan bir sitedir. İçerisinde pazarladığı milyonlarca ürün ve binlerce satıcıyla alıcı için karşısına çıkabilecek bütün alternatifleri sağlar. Bu sayede müşterinin memnuniyeti ve Amazon’dan ürün satın almaya dair motivasyonu artacaktır.

Amazon’da yapılan satışların bir diğer avantajı da hâlihazırda öne çıkan bir web sitesi olmasından kaynaklanır. Herhangi bir anahtar kelimenin aratılması ve o şeyin satın alınmak istenildiğinin bu esnada belirtilmesi sonucu insanların karşısına ilk sıralarda Amazon çıkacaktır. Bu da satıcıların Amazon aracılığıyla satış yapma motivasyonunu artıran önemli bir etkendir. Yalnızca fiziksel bir ürün satmak ve tüm süreçlerini yürütmek için değil dropshipping yapmak için de Amazon iyi bir seçenektir.

Amazon’da Satış Yapma Süreci Nasıldır?

Amazon’da satış yapmaya karar verildikten sonra akla gelen önemli sorulardan biri nereden başlamak gerektiğine yönelik olabilir. Daha önce e-ticaret sitesi ya da Amazon gibi diğer web siteleri aracılığıyla satış yapmamış kişiler için bu süreç biraz daha karmaşık görünebilir. Her ne kadar karmaşık görünüyor olsa da Amazon bu sürecin en hızlı ve verimli gerçekleşmesi için kullanıcı deneyimini önceleyen bir düzen geliştirmiştir. Direkt Amazon üzerinden adımları takip ederek satıcı kimliği oluşturup ürün satışına başlamanız mümkündür. Şu beş adımı izleyerek bu kimlik oluşturma sürecinizi daha etkili ve doğru bir şekilde gerçekleştirebilirsiniz:

1. Hangi ürünü pazarlamak istediğinize karar verin.

Amazon’da satış yapmaya başlamak istediğinizde hâlihazırda farklı yerlerde pazarladığınız ürünleriniz olabilir ya da daha önce bunu hiç denememiş olabilirsiniz. Pazarlamak istediğiniz ürünlere karar verme süreci piyasayı okumanın da etkisiyle daha doğru bir şekilde gerçekleşebilir. Herkesin aradığı ve ihtiyaç duyduğu ürünleri pazarlayabileceğiniz gibi çok daha az bir kitleye hitap ederek niş ürünleri pazarlayabilir, kısa sürede daha kazançlı satışlar yapabilirsiniz. Bu iki uçta olmak satış yapma ihtimalinizi de artırabilir.

2. Fiziksel bir ürün mü satacağınıza ya da dropshipping mi yapacağınıza karar verin.

Amazon her satıcı için fiziksel ürün satma şartı koymaz. Dropshipping yapmak için de fırsatlar sağlar. Dropshipping, bir ürün satmaya karar verdiğinizde o ürüne fiziksel olarak sahip olmadan yalnızca tedarikçiler aracılığıyla alıcıya ulaştırma sürecini ifade eden bir kavramdır. Ürünü depolamanıza ya da onu görmenize gerek yoktur. Siz bu ürünü satan tedarikçilere ulaşırsınız. Tedarikçiler de ürünü sizin üzerinizden müşteriye ulaştırır. Bu pazarlamada en avantajlı nokta stok sorununun büyük ölçüde çözülmüş olmasıdır. Alıcı her açıdan o ürüne ulaşacaktır. Bir tedarikçide olmazsa diğerinde olur. Tedarikçi sayınız arttıkça stok sorununu daha da iyileştirmiş olursunuz. Amazon dropshipping için; satış kurallarına uyulması, aracılık edildiğine dair fatura ve ambalajın yer almaması ve müşterinin iade taleplerinin karşılanması noktasında şartlar sunar. Siz de dropshipping mi yapacağınıza yoksa fiziksel ürünlerinizi mi satacağınıza bunları değerlendirerek karar verebilirsiniz.

3. Amazon’un satıcılardan talep ettiği belgeleri netleştirerek kayıt esnasında bunları ekleyin.

Amazon global e-ticaret sitesi olarak içerisinde binlerce satıcıya yer veren bir şirkettir. Bu sebeple bazı şartlar sağlayarak güvenli bir platform olmayı amaçlar. Büyük ölçüde denetleme yapılmasının güç olduğu bu web sitesi içinde kayıt esnasında sağlanması istenilen belgelerle bir sistem oluşturulmuştur. Bu sistem ülkeden ülkeye farklılık gösterebilir. Kişilerin satış yapabilmesi için bu kriterlere sahip olması beklenir. Bu belgeler arasında; e-posta adresi, online kullanıma açık kredi kartı, kimlik bilgileriniz, adresiniz, ülke koduyla birlikte telefon numaranız, vergi mükellefi olması, Amazon’dan banka hesabınıza aktarım için hesap bilgileriniz yer alır.

4. Ürünlerinizi Amazon içinde listeleyerek vitrin oluşturun.

Amazon aracılığıyla Türkiye içinde satış yapmanız için belirlenmiş olan güncel olarak 20 farklı kategori vardır. Bu kategorilerde daha önce kullanılmamış ürünler satılabilir. Kategorilerden herhangi birine uygun olmayan ürünler Amazon içinde satılamaz. Kimi zaman bir ürün farklı kategoriyle de ilişkili olabilir. Bu gibi durumlarda o kısmı seçerek de liste oluşturmanız mümkündür. 

Ürün listeleme esnasında ürününüze dair barkod kodunun yer alması, markasının yazması ve stok durumunun güncel olması gerekir. Ürüne dair ayrıntılar kısmında ürün için kullanılan malzemelerden ürünün boyutuna ve işlevine dair net açıklamalar yer almalıdır. Bu açıklamaları eklerken müşterilerin sizin ürününüze ulaşabilmesi için anahtar kelimeleri kullanmanız etkili olacaktır. Doğru sınıflandırma yaparak ve anahtar kelimeleri kullanarak kısa sürede satış yapabilirsiniz. Amazon şu aşağıdaki kategorilerde ürün satışı yapmanıza ve liste oluşturmanıza izin verir:

  • Ayakkabılar
  • Bahçeyle ilgili ürünler
  • Bilgisayarlar
  • Bebek ürünleri
  • Elektronik aletler
  • Elektronik aletler için aksesuarlar
  • Cep telefonları
  • Ev araç ve gereçleri
  • Ev dekorasyonları
  • Ev ve mutfak için ürünler
  • Evcil hayvanlar için ürünler
  • Gıdalar
  • Kırtasiye ürünleri
  • Giyim 
  • Oyun ve oyuncaklar
  • Kitaplar
  • Müzik aletleri 
  • Farklı spor dallarından ürünler

5. Ürün kargolama yönteminizi belirleyin.

Amazon’da birden fazla yöntemle ürün kargolama yapılabilir. Bu yöntemler arasında yalnızca satıcının tek başına yaptığı kargolama modelleri ve Amazon tarafından sağlanan model vardır. Hangi yöntemin kullanılarak kargolama işlemlerinin gerçekleştirileceğine dair inisiyatif satıcıya kalmıştır. Kargolama seçenekleri şunlardır:

FBA (Fulfillment by Amazon)

FBA modeli, ürün satışının ve kargolama süreçlerinin Amazon tarafından gerçekleştiği modeldir. Ürünleriniz için Amazon depolarında kaplanan yer kadar ücret ödersiniz. Ürünlerin kargolanmasını ve iade gibi durumları Amazon kendi bünyesinde yürütür. Satış olduğunda bu hizmet bedelini keserek size ödeme sağlar.

Merchant Fulfill

FBA modelinden farklı olarak bu modelde kargolama ve iade gibi işlemlerin tamamı satıcı tarafından sağlanır. Aynı zamanda depolamada satıcıya aittir. Bu modelde Amazon’a ekstra bir ödeme gerçekleşmez. Özellikle kargo ve iade süreçlerinde olası sorunlarda satıcı ilgilenir ve müşteri memnuniyetini sağlamakla sorumludur.

Amazon Direct

Ürünlerinizi direkt olarak Amazon’a sattığınız modeldir. Amazon bir ürüne ulaşamadığında sizden de o ürünü talep edebilir. Amazon’un tedarikçisi konumunda olursunuz.

6. İlk satışı ve sonraki süreci aktif bir şekilde takip edin.

İlk defa satış yaptınız ve ürününüzü müşterinize sorunsuz bir şekilde ulaştırdınız. Bu süreçten sonra satış yapma ihtimaliniz sıfırdan satış yapmaya göre daha da artmış olacaktır. Özellikle alıcının yorum yapması ve bu yorumun görece olumlu bir yorum olması bu ihtimali daha çok artırır. Amacınız ilk satışta çok sorunsuz ve harika bir süreç için çabalamak ve gerçekten olumlu bir yorum almak olmalıdır. Müşteri memnuniyetini sağladığınız sürece satışlarınızdaki artışta yukarı bir ivme gerçekleşecek ve marka kimliğinize dair olumlu bir algı oluşacaktır. 

İlk satışın gerçekleşmesinde en büyük etkenlerden biri de güvenilir bir imaj çizmiş olmanızdır. Sergilediğiniz ürünlerin açıklama kısımlarının alıcı tarafından açık ve anlaşılır olması; alıcıya karşı ulaşılabilir olmanız, onun sorularına kısa sürelerde yanıtlar getirebilmeniz; ürüne dair yeterince açık fotoğrafların olması gibi etkenler satın alma davranışını oldukça güdüleyen etkenlerdir. Amazon tarafından doldurulması önerilen her noktayı doldurarak ve yeterince iyi açıklamalar getirerek siz de ilk satışınızı yapabilir, sonraki satışlarınızın gerçekleşebilmesi için bir fırsat sunabilirsiniz.

Amazon’da Satış Yapmanın Avantajları Nelerdir?

Amazon’da satış yapmak ve bunu sürdürmek her ne kadar zorlu bir yolculuk gibi gözükse de kârlı olduğu ve olumlu dönüşler sağladığı zaman birçok kişi için kendi içinde bir akış oluşturmaya başlar. Bu açıdan birçok avantaja sahip olduğunu söylemek mümkündür. Amazon’da satış yapmanın avantajları şunlardır:

  • Amazon diğer e-ticaret sitelerine göre daha güvenilir olduğu için alıcılar tarafından sıklıkla kullanılan ve tercih edilen bir sitedir. Global alanda etki alanı da çok geniştir. Bu yönüyle siz bir satıcı hesabı oluşturduğunuzda ve ürün satışı yapmak için gerekli şartları sağladığınızda diğer e-ticaret sitelerine göre daha hızlı sonuç alabilme fırsatını sunar.
  • Amazon satıcılar için istatistikleri görebilecekleri özel yazılımlar geliştirmiştir. Satışlara ve görünürlüğe dair bu istatistiklerle yeni stratejiler belirleyebilir, satışlarınızı daha iyi noktalara taşımak için düzenlemelere gidebilirsiniz. Sektörünüzdeki diğer satıcılarla ürünlerinizi karşılaştırma ve listelerde nasıl göründüğünüze dair bilgilere ulaşma gibi avantajlar sağlar.
  • Kendi e-ticaret sitenizi kurup sıfırdan başlamaya göre Amazon’da satış yapıyor olmak, hedef kitlesi çalışmaları için çok daha az yorucu bir faaliyettir. Direkt hazır bir kitleye hitap ediyor hâle gelirsiniz. Bu da ilk satışı yapma sürecinizi hızlandıracaktır.
  • Kargolama süreçleri için sundukları alternatiflerle bir iş kurmak ve bu işten satış yapmak sizin için daha da kolaylaşır. Başında durmanız gereken bir depo olmadan ya da kargolama ve iade süreçlerine girmeden de şirketinizi Amazon aracılığıyla etkili bir şekilde yönetebilirsiniz.
  • Amazon aracılığıyla oluşturduğunuz marka kimliğinizi farklı sosyal mecralara da taşıyarak sürdürebilirsiniz. Sizi tanıyan kitleyle diğer alanlarda da etkileşime geçerek ürünlerinizi ve kimliğinizi geliştirmek için zaman bulabilirsiniz.

Amazon’da Satış Yapmanın Dezavantajları ve Dikkat Etmeniz Gereken Noktaları Nelerdir?

Birden fazla avantajı bulunan Amazon’da satış yapmanın bazı dezavantajları da vardır. Satış yaptığınız sektöre ve stratejilerinize göre bu dezavantajlar artabilse de bazı yöntemlerle bunların önüne geçebilmek mümkündür. Aynı şekilde Amazon’da yapılan satışlarda dikkat edilmesi gereken noktalar da vardır. Öne çıkan dezavantajlar ve dikkat edilmesi gereken noktalar arasında şunlar yer alır:

  • Sıfırdan bir şirket kurup Amazon’da satış yapmaya başladıktan sonra e-ticaret sitenizi açmak istediğinizde kendi web siteniz üzerinden bu faaliyeti yürütmeniz güçleşir. Alıcılar ve hedef kitle özellikle Amazon etrafında özelleşir. Bu durum, müşterilerle etkileşime geçmenizde ve onlarla sürekli iletişim kurmanızda olumsuz bir etki oluşturabilir.
  • Amazon’da satış yapmak için yaptığınız satışlardan orana göre bir kısmını komisyon ücreti olarak Amazon’a verirsiniz. Hem vergi ödemek hem de bu komisyon ücretlerini ödemek düşük bir satış oranınız olduğunda sizi zorlayabilir.
  • Listelediğiniz ürünler çok fazla rekabet ortamı içinde olduğu için satış yapma şansınız güçleşebilir. Özellikle spesifik bir alanda satış yapmıyorsanız ilk satışı yapmak daha da uzun sürebilir. Bunun önüne geçebilmek için doğru bir şekilde listeleme yapmak ve anahtar kelimeleri iyi noktalarda kullanmak gerekecektir.
  • Birden fazla markaya ev sahipliği yapan Amazon içinde öne çıkan bir marka olmak güçtür. Bilinirliğin sağlanması için ciddi bir emek ve zaman yaratmanız gerekecektir.
  • Müşteri sadakati birçok marka için önemli bir kavramdır. Sürekli sizden alışveriş yapan bir kitlenin olması şirket açısından da bir güvence oluşturur. Amazon içinde satış yapıldığında bunu yakalamak güçleşir. Sizde o ürünü bulamayan müşteri, farklı bir bağlantıya tıklamayı tercih edebilir. 
  • Doğru bir şekilde listeleme yapmadığınızda ve Amazon sizi tehdit olarak algıladığında hesabınız bir anda kapanabilir. Bu da listelediğiniz ürünlerin ve verdiğiniz emeğin bir anda hiçe gitmesi demektir. 
  • Ürün fiyatlandırma konusunda Amazon yapay zekâ teknolojisinden yararlanarak o ürüne benzer ürünleri tarar ve ortak bir ücret belirler. Bu ücretten çok daha fazla bir ücretlendirme yaptığınızda Amazon sizin satış yapmanızı engelleyebilir.
  • İyi bir performans sergilemeye başladığınızda rakip satıcılar tarafından sabote edilme ihtimaliniz vardır. Ürünlerinizin birden çok fazla satın alınması, kötü yorumların yapılması ya da ürünlerinizin fotoğraflarının değiştirilmesi gibi problemler yaşanabilir. Bunlara karşı uyanık olmalısınız.
  • Diğer satıcılar tarafından taklit edilebilirsiniz. Ürünlerinizi satma biçiminiz, listelemeniz, onlara yazdığınız açıklamalar ve marka kimliğiniz gibi temel şeyler diğerleri tarafından taklit edilebilir. Bu da özgün olmanızın önüne geçen ve sizi sıradan bir satıcıya dönüştüren önemli bir etki oluşturur.
  • Yalnızca tek bir yerde satış yapmamak, farklı e-ticaret sitelerine yatırım yapmak markanız için iyi olacaktır. Ani kapanmaların ya da şirket kimliğini tam anlamıyla oluşturamama gibi sorunların önüne geçilebilmesi için birden fazla sitede satış yapmak önemlidir.
Gördüklerinizi beğendiniz mi?
Şimdi kaydolun ve JivoChat'yu deneyin!
Tamamen ücretsiz, kart bilgisi gerekmez, iki dakikada hazır.